Yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa ei ole pelkästään päivityksien tekemistä Facebook-sivulle. Liiketoiminnan tavoitteista lähtevä tekeminen eroaa todella paljon some-kanavien henkilökohtaisesta käytöstä. Markkinoinnin näkökulmasta esimerkiksi Facebook tarjoaa todella monipuolisia työkaluja sisältöjen parempaan näkyvyyteen, myynnin tukemiseen ja kasvattamiseen. Pelkän mainostamisen sijaan sosiaalisen median läsnäolo vaatii keskusteluvalmiutta, someen sopivia sisältöjä ja aikaa niiden tuottamiseen.

Yritykset siirtävät panostuksiaan digimaailmaan ja sosiaaliseen median ilman, että huomioidaan kokonaisuutta. Rahalliset panostukset näkyvät pääsääntöisesti yksittäisistä toimenpiteistä koostuvana mainontana, jolla pyritään vaikuttamaan suoraan asiakkaan ostopäätökseen. Olemmehan tottuneet tekemään tuotelähtöistä mainontaa. Digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan kuitenkin erilaisia pelimerkkejä – mitä jos lähtisitkin rakentamaan verkkonäkyvyyttäsi ja -myyntiä uudella tavalla?

Sosiaalisen median markkinointi ei voi olla erillinen osa-alue muusta tekemistä. Ovatko yrityksen viestinnän linjaukset ja markkinoinnin suunta sekä strategiset valinnat mietitty? Markkinointia on helppo lähestyä kanavalähtöisesti, jolloin kanavat ja tilit ovat perustettu ilman suunnitelmallisuutta.

  • Kuinka hyvin tunnet asiakkaasi? Mitä haluat heille kertoa sosiaalisen median kanavissa? Sopivassa suhteessa arkista menoa, mutta asiantuntevaa ja auttavaa sisältöä? Missä kanavassa asiakkaasi ovat?

 

  • Tuota valittujen teemojen ympärille monipuolisesti sisältöä jaettavaksi eri kanaviin ja luo haluttua mielikuvaa sisältöjen kautta – blogeja, videoita, ohjeita, inspiroivia kuvia, tarinoita Instagramissa. Valitse kohderyhmän näkökulmasta sopivat kanavat sisältöjen jakeluun.

 

  • Luo sisältökalenteri, joka helpottaa päivittämistä. Osallista tähän koko henkilökunta, koska luovat ja uudet ideat saattavat syntyä silloin kun niitä vähiten odottaa ja pakotettuna ei ajatus kulje. Tee päivityksiä, jaa vinkkejä, auta asiakastasi, kerro ideoita ja inspiroi! Ole siis aktiivinen verkossa, osallista ja sitouta sosiaalisessa mediassa.

 

 

  • Tee verkkosivustasi staattisen esitteen sijaan yritykselle tärkeä myyntikanava. Rakenna monipuolisesti keinoja, jolla voit kasvattaa potentiaalisten asiakkaidesi rekisteriä (uutiskirjeet, demot, oppaat, verkkokauppa jne). Katsomme sosiaalisen median markkinoinnin onnistumista seuraajamäärän kasvulla – mistä voimme tietää, missä nykyiset kanavat ovat muutaman vuoden kuluttua? Laita siis kotipesä (verkkosivusto) kuntoon.

 

 

  • Tee myyvä ”mainos” vasta siinä vaiheessa, kun asiakkaasi on jo tutustunut tarjontaasi ja sitoutuneempi sisältöihisi. Useammin verkkosivustolla vieraillut on valmiimpi ostamaan kuin henkilö, joka näkee mainoksesi Facebookin uutisvirrassa ensimmäisen kerran. Millaista tarinaa kerrot asiakkaallesi kun tapaat hänet ensimmäistä kertaa henkilökohtaisesti?

Facebook-mainonta on erinomainen tapa tavoittaa uutta asiakaskuntaa. Helpoin tapa on valita kohderyhmä itse demografisten tietojen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Tämän kohdentamisen lisäksi työkalussa voidaan kasvattaa sisältöjen näkyvyyttä tarkkaan valitulle kohderyhmälle heidän ostamisen eri vaiheissa: verkkosivustolla vieraillelle, Facebook- ja/tai Instagram-sivusi seuraajille, samankaltaisille henkilöille kuin sivusi nykyiset seuraajat tai verkkosivuston vierailijat tai voit kohdentaa sisältöjä aiempiin videopäivityksiin sitoutuneille.  Käytä markkinoinnin panostuksia jo aiemmassa vaiheessa houkuttavuuden kasvattamiseen ja sisältöihin – miten sisältö houkuttelee oikeaa kohderyhmää, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan? Varmista myös, että saat panostuksistasi tarpeeksi tietoa markkinoinnin kehittämiseen.

 

Tarvitsetko uusia ideoita tai lisätehoja sosiaalisen median markkinointiin tai apua Facebook-mainontaan? Ota yhteyttä ja jutellaan aiheesta lisää.