Kyselytutkimuksemme tuloksissa erottautui selkeästi ne yritykset, joissa tehdään sisäisesti tiivistä ja tavoitteellista yhteistyötä. Yrityksessä olevasta osaamisesta ja usein näkymättömästä hiljaisesta tiedosta sekä datasta jalostetusta tiedosta voidaan synnyttää merkittävää kilpailuetua ja ymmärrystä siitä, mistä yrityksen tarjoaman ratkaisun arvo muodostuu asiakkaalle.
Oma kokemukseni on, että markkinointi jää usein toimimaan yksin enkä viittaa tässä pelkästään markkinoinnin ulkoistamiseen tai kumppanin hyödyntämiseen. On helppo vastuuttaa markkinointi, mutta usein sen onnistumisen edellytykset ovat heikot. Mitä on järkevää tehdä, jotta löydetään myös markkinointityössä yhteinen ymmärrys ja näkemys?
Yhteiskehittämisellä kohti vaikuttampaa markkinointia
Yhteiskehittäminen (co-creation) on yrityksen eri sidosryhmien välistä tavoitteellista yhteistyötä ja toimintaa, jossa mahdolliset haasteet ratkaistaan yhdessä, tarkastellaan eri näkökulmia ja luodaan yhteisiä suuntaviivoja toiminnalle. Yhteiskehittäminen perustuu siihen, että olemme samaa mieltä kehittämisen tarpeesta, tarve voi vaihdella sen mukaan missä roolissa organisaatiossa työskentelee. Yhteiskehittämisen keskiössä on yleensä organisaatiossa olevan tiedon näkyväksi tekeminen, joka voi konkretisoitua tavoitteiksi, palveluksi, tuotteeksi, markkinointisisällöiksi tai toimintamalliksi.
Kyky kehittää yhdessä synnyttää yhteisymmärrystä.
Yhteiskehittämisen top 5 hyödyt:
- Organisaation asiantuntijat tai asiakkaat nähdään aktiivisina osallistujina eikä pelkkinä tiedon vastaanottajina
- Kehittämisessä hyödynnetään eri osapuolten asiantuntemusta ja näkemyksiä
- Luodaan yhdessä arvoa, joka hyödyttää kaikkia osapuolia
- Täsmälliset markkinointitoimenpiteet ja asiakaskohtaiset ratkaisut
- Tunnepohjainen sitoutumista brändiin sekä vahvempaa luottamusta
Kun yhteiskehittämisen menetelmiä viedään markkinointiin, voidaan luoda vuorovaikutteinen prosessi ja uusia toimintamalleja. Tässä lähestymistavassa markkinointi ei ole enää yksisuuntaista viestintää. Yhteiskehittämisellä luodaan yleensä parempia ratkaisuja loppuasiakkaalle ja tämä parantaa yrityksen kilpailukykyä – organisaation substanssiosaaminen on täysin markkinoinnin hyödynnettävissä, jolloin arvon tuottaminen voidaan tehdä näkyväksi.
Markkinoinnin (ja myynnin) epäonnistumisen taustalla on yleensä
- Liian vähän tietoa loppuasiakkaasta tai
- Asiantuntijoiden osaaminen ei ole markkinoinnin käytössä
Markkinoinnin yhteiskehittäminen ei ole pelkkä trendi, vaan strateginen lähestymistapa, joka muuttaa perinteistä markkinointiajattelua kohti vuorovaikutteisempaa, läpinäkyvämpää ja asiakaskeskeisempää toimintamallia.
Yhteisen ymmärryksen muodostaminen markkinoinnissa
Asiakassuhteen näkökulmasta yhteiskehittäminen lisää luottamusta ja asiakasuskollisuutta, kun asiakkaat kokevat tulevansa aidosti kuulluiksi, arvostetuiksi ja palvelun tuottama arvo tehdään näkyväksi. Sama pätee organisaation sisäisessä työskentelyssä.
Yhteiskehittämisen strategiset hyödyt:
- Yhteinen näkemys ja visio
- Lisääntynyt kilpailukyky
- Asiakkaiden sitoutumisen lisääntyminen
- Haastaa perinteiset ajattelutavat
- Uusien toimintamallien syntyminen
- Parempi asiakas- tai asiantuntijaymmärrys
Käytännön hyödyt:
- Matalammat kehityskustannukset
- Pienentynyt markkinariski
- Nopeampi tuotekehitys
- Parempi markkinoille sopivuus
- Tunnepohjainen kokemus
- Toimimattomasta luopuminen
Miksi kaikki eivät siis hyödynnä yhteiskehittämistä?
Tämä on helpommin sanottu, kuin tehty, koska yhteiskehittäminen on avointa kommunikointia ja ajatusten näkyväksi tekemistä.
Yhteisen ymmärryksen rakentaminen on prosessi, joka vaatii yhteistyökyvykkyyttä, jossa siirretään näkemyksiä. Kaikki eivät tähän valitettavasti ole valmiita jos yrityksestä puuttuu valmiudet kuunnella ja vastaanottaa erilaisia näkemyksiä, joskus myös vahvat hierarkiat hankaavat vastaan.
Yhteiskehittäminen monesti synnyttää tuloksena muutosta, joka vaatii ajattelutapojen muuttamista. Kun yhteiskehittämistä hyödynnetään markkinointityössä, syntyy aina meidän kaikkien yhteinen näkemys, jolloin ymmärrämme mitä kohti olemme menossa ja miksi.
Nykypäivän liiketoimintaympäristössä menestyminen edellyttää uudenlaista ajattelua ja toimintamalleja. Yhteiskehittäminen toimii tehokkaana työkaluna organisaation sisäisen yhteistyön vahvistamisessa ja se mahdollistaa aidosti asiakaslähtöisten ratkaisujen rakentamisen. Tämän lähestymistavan ydinajatus on, että parhaat ratkaisut syntyvät, kun eri näkökulmat ja osaaminen yhdistetään.
Katso webinaarin tallenne, jossa Flumenian perustaja, markkinointistrategi Sanna Virtanen ja yhteistyökulttuurin kehittäjä Matti Hirvanen Humapilta avaavat yhteiskehittämisen mahdollisuuksia markkinoinnin onnistumisessa.