Google kehittää palveluitaan ja Google Ads -mainonnassa on viime vuosina tullut muutoksia mm. mainoksien merkkimääriin, mainoksien muotoihin (laajennetut tekstimainokset, dynaamiset tekstimainokset) ja mainoksien näkymä on jatkuvasti muuttunut kohti orgaanisten hakutuloksien ulkoasua, mm. ”mainonta” teksti on pienentynyt ja aikoinaan koko mainoksen tausta oli eri värinen ja erottuva. Nyt Suomeen saapunut Google Shopping-mainonta muuttaa hakukoneen tuloksien näkymää melkoisesti sekä tuo verkkokauppiaille aivan uudenlaisen mahdollisuuden markkinointiin hakukoneessa. Tämä mainonnan muoto käytännössä vie hakukoneen parhaat paikat niin tietokoneen kuin mobiilin näkymässä.
Kenelle Google Shopping -mainonta sopii?
Google Shopping -mainonta on nimensä mukaisesti suunnattu verkkokaupan markkinointiin tai paikallisen yrityksen verkkonäkyvyyden edistämiseen (edellyttää tuoteluetteloa). Hakukonemainonnan avainsanoihin perustuvien hakujen sijaan Google Shopping -mainoksia näytetään tuotedataan perustuen. Näiden tuotetietojen perusteella mainoksia näkyy sopivien hakujen yhteydessä ja kuten kuvakaappauksista näkyy, nousee Shopping-mainokset hakukoneen yläreunaan tai vaihtoehtoisesti tietokoneen näkymässä oikeaan reunaan. Lisäksi näiden mainoksien sijoitteluihin kuuluvat kuvahaku ja Googlen hakukumppanit ja Display-verkosto.
Mitä tarkempia tuotehakuja tehdään, sitä sopivimpia tuotemainoksia näkyy Shopping-mainoksina (esim. tarkka tuotemalli /tuotenimi). Näin se vastaa myös asiakkaan hakutarpeeseen kun vertaa laajoille avainsanoille tai tuoteryhmille tehtyihin Googlen hakumainoksiin. Parhaimman tuloksen voit saada yhdistämällä hakukonemainonnan ja Shopping-mainokset, nämä eivät poissulje toisiaan. Tuotekuvan, tuotenimen, hinnan ja tuotearvostelun sisältävät Shopping-mainokset ovat erinomainen valinta verkkokaupan tuotemarkkinointiin, koska parhaiten hakukonemainonta toimii silloin kun asiakkaalla on selkeä tarve.
Mitä tarvitsen Google Shopping -mainoskampanjan luomiseen?
Jotta Google Shopping -mainonnan saa käyttöön, tulee ensimmäisenä perustaa yritykselle ns. kauppiasportaali (Google Merchant Center). Tämän portaalin kautta lisätään tuoteluettelo, johon lisätään verkkokaupan tuotedata (mm. hintatiedot, saatavuus, tuotenimi, tuotekuvaus, tuoteluokat) myynnissä olevista tuotteista. Kun kauppiasportaali on luotu, yhdistetään se Google Ads-tiliin, jolloin mainoskampanja voidaan käynnistää valitsemalla ”uusi kampanja” + Shopping-kampanja.
Jos et ole aiemmin tehnyt itse Google Ads -mainontaa tai mikäli haluat ottaa Google Shopping -mainonnan oman verkkokaupan markkinoinnin tueksi, ota yhteyttä!
Voit tarkistaa täältä Googlen antaman ohjeistuksen Shopping-mainontaa koskevista käytännöistä.
Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.
Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.