Kun ostamme mainoksia ja näkyvyyttä, voidaan tuloksia arvioida heppoisilla mittareilla. Tuloksellinen digimarkkinointi on enemmän kuin mainosnäyttöjen määrä ja etuna on sen mitattavuus ja seuranta. Todellisuudessa harva edes tietää mitä ja miten mitata. Ovatko klikkaukset ja verkkosivuston kävijämäärät riittäviä mittareita markkinoinnin tuloksellisuuteen?
Jääkö asiakkaasi matka puolitiehen vai ehtiikö se edes alkaa?
Käyttäjänä olet varmaan huomannut, että mainonta on ärsyttävää ja usein häiritsevää. Kun laitetaan ”markkinointihattu” päähän, niin mainonta onkin ihan jees! Erityisesti sellainen mainos, jossa kehoitetaan heti ostamaan. Laitetaan se samalla päivityksenä someen ja myynti nousuun! Vai eikö sittenkään?
Asiakkaan ostopolku rakentuu verkkomaailmassa huomattavasti monimutkaisemmin ja matkalla voi olla monta kohtaamista yrityksen eri verkkokanavissa. Tällä hetkellä se häiritsevä mainos yrittää suistaa asiakkaasi pois polultaan etkä suinkaan kulje asiakkaan kanssa yhteistä matkaa kiinnostusta herättäen ja johdattaen asiakasta kohti lopullista ostopäätöstä. Yrität vaikuttaa suoraan asiakkaan ostopäätökseen kertomatta perusteluita siihen miksi kannattaisi ostaa.
Oletko miettinyt, millaisella sisällöllä voisit luoda ensikontaktin asiakkaaseen? Jotain auttavaa, inspiroivaa, hauskaa ja innostavaa? Ja parhaimmassa tapauksessa edistätkin tällaisen sisällön näkyvyyttä kohderyhmäsi keskuudessa?
Haluatko saada asiakkaasi kiinnostumaan, sitoutumaan ja muistamaan positiivisen mielikuvan? Kun potentiaalinen asiakkaasi harkitsee tarjoamasi tuotteen / palvelun ostamista ja etsii tietoa, löytääkö hän sivustollesi? Kenelle voisit lähettää kohdennetumpaa viestintää, jos et panosta oman markkinointirekisterisi kasvattamiseen tai verkkosivustosi vierailijoiden tavoittamiseen?
Saatko kaiken tarvittavan tiedon, jotta voit oikeasti tehostaa markkinointia?
Tuloksellinen digimarkkinointi on enemmän kuin mainoksen näyttömäärät ja klikkaukset. Sivustollasi on seurantaa, esim. Google Analytics, mutta mitähän sillä sitten tekisi? Tai tiedolla, että verkkosivustollasi on käynyt useita tuhansia kävijöitä, mutta nämä kävijät jäävät vain numeroiksi statistiikkaan?
Onko verkkosivustollesi asetettu tavoitteet? Sellaiset tavoitteet, jotka voidaan katsoa raporteista tapahtuneeksi? Ja entä ne välitavoitteet (liidien ja potentiaalisten asiakkaiden tietojen kerääminen myös sivustolla, jossa ei verkkokauppaa ole), joiden avulla saat asiakkaasi takaisin mukaan matkallesi?
Kun olemme saaneet toteuttaa markkinointia yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, käymme läpi yhdessä kampanjoinnin tuloksia. Kerron, kuinka paljon mainonta on saanut aikaan klikkauksia ja kuinka monta henkilöä mainonta on tavoittanut ja paljon mainoksia on näytetty. Näistä tiedoista saamme muodostettua klikkausperusteisen mainonnan kustannuksia, mutta tämä tieto ei ole riittävä. Haluaisitko tietää, olivatko mainontaan sitoutuneet miehiä, naisia ja minkä ikäisiä? Mitkä ovat heidän käyttötottumuksiaan verkossa?
Mielenkiintoisimmat tulokset pääsee kertomaan, kun analysoimme verkkokaupasta saatuja myyntejä sekä sitä, mistä kanavasta asiakkaat ovat tulleet. Asiakaspolun alkuvaiheeseen tuotettu sisältö on vaikuttanut kiinnostuksen herättämiseen ja ostopäätöksen tekemiseen. Tätä asiakkaan asiakkaan matkaa olemme rakentaneet yhteistyössä jo pidemmän aikaa ja varmistaneet, etteivät asiakkaat eksy. Verkkosivut löytyvät hakukoneesta monipuolisilla hakusanoilla, sosiaalisen median sisältöä tuotetaan asiakkaan ostoprosessin eri vaiheisiin ja näkyvyys yhtenäistä eri kanavissa.
Voimme todeta, mitkä osa-alueet toimivat tällä hetkellä hyvin sekä kehittämään jatkossa niitä osa-alueita, jotta voimme palvella asiakkaita verkossa paremmin. Sekä kohdentamaan rahallisia panostuksia sellaisiin kanaviin ja toimenpiteisiin, jotka tehostavat markkinointia ja edesauttavat myyntiä. Tämä se vasta onkin mielenkiintoista tietoa näyttöjen ja klikkauksien sijaan, eikö vain?
Haluatko saada ajankohtaiset uudistukset ja digimarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiin? Tilaa Virtapiiri ja saat postia n. kerran kuukaudessa.
Kun lähetät lomakkeen, hyväksyt samalla henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.