Markkinoinnista puhuttaessa sen konkreettisin ilmentymä – mainonta – hallitsee keskustelua. Mainonnan toimivuudella tai sen toimimattomuudella on turhankin helppo perustella suunnanmuutokset ja viat koko markkinoinnissa.

*Markkinoinnin kivijalan – 4P mallin mukaan mainonta (promotion) muodostaa vain yhden neljäsosan markkinoinnista.

Mainonnan hallitessa mielipidekeskustelua markkinoinnin tehokkuudesta keskittymme markkinoinnissa liikaa taktisiin, korjaaviin toimenpiteisiin ja kuljemme myynnin ja tuotannon takavasemmalla, vastaten vaativan sävyisiin pyyntöihin lisätuloksista.

Vaikka taktinen markkinointi on reagoiva, nopealiikkeinen tapa seurata lukuja sekä markkinaa ja tehdä havaintojen perusteella tehokkaita pyrähdyksiä, se ei yksinään palvele kehittymishakuista liiketoimintaa kuluvaa kvartaalia pidemmälle.

Kampanjamuotoiset pyrähtelyt ja taktinen markkinointi vaativat aina suuntaviivat strategiasta. Vertauskuvallisesti saat strategiasta maantien reunaviivat ja tienviitat risteyksiin oikeiden päätösten tueksi. Tällöin pyrähtelylle on suunta ja markkinoinnin tekemiselle on kuluvan kuukauden myyntilukuja vankempi perusta koko liiketoiminnan ytimessä.

Voit lähteä rohkeammin ohitustilanteeseen tai valita oikoreitin omaa kapeampaa polkua pitkin, kun suunta on selkeämpi.

Markkinointistrategia ei ole vain markkinoinnin oma strategia

Liiketoiminta koostuu jokaisesta sen osasesta. Liiketoiminnan kolmijaossa myynti, markkinointi ja tuotanto ovat täysin tasa-arvoisessa asemassa, kukin riippuvainen toistensa panoksesta.

Myynnin tulokset riippuvat myös tuotannon tuottamien tuotteiden laadusta ja sopivuudesta, tai niistä kuuluisista markkinoinnin tuottamista liideistä.

Markkinointi ei pääse puusta pitkälle ilman erinomaisista tuotteista tai palveluista tulevia suositteluja tai asiakkaalle syntyvää arvoa. Ilman myynnin panosta liidit eivät vaihdu euroiksi parhaallakaan toimintakehoitteella.

Siksi markkinointistrategia ei ole vain markkinoinnin oma strategia, vaan sen tulisi koskettaa koko yritystä. Ja sen olemassaolo ja sisältö tulisi olla tiedossa jokaisella yrityksen työntekijällä.

Jos strategia ei avaudu koko henkilöstölle titteliin katsomatta, olet tehnyt keskinkertaisen strategian. Strategian ydin on sen ymmärrettävyys. Sen tulee olla toimeenpanokelpoinen, jokaisen tekijän sisäistettävissä.

 


Markkinoinnin menestystekijät -webinaari: Strateginen suunnittelu

Markkinointistrategian tehtävänä on antaa selkeä suunta toiminnalle. Tiedät, mitä kohti olet menossa ja mitä sinne pääseminen vaatii. Samalla varmistat, että markkinointi-investointisi tuottavat parasta mahdollista tulosta. Katso tästä tallenne.