Pitkäjänteinen strateginen markkinointi ja jatkuva kehittäminen vankistivat Laattaleevin kasvun tekijöitä ja mahdollistivat merkittävän liiketoiminnan muutoksen yhteistyössä Flumenian kanssa.

Vuonna 2018 Laattaleevi oli strategisten päätösten edessä, sillä kasvun tukeminen vaati asiakaskunnan laajentamista uusille paikkakunnille. Laattaleevi oli rakentanut vankan markkina-aseman kivijalkamyymälässään yli 20 vuoden aikana. Kivijalka olisi kuitenkin hidas ja investoinniltaan raskas tapa laajentua uusille paikkakunnille Suomessa.

Toimialalla ajatus myynnin laajentamisesta verkkokauppaan herätti epäilyksiä. Rakentamisen ja remontoinnin asiakaskunnan ei uskottu löytävän tietään verkkokauppaan.

”Silloin vielä kuului epäilyksiä, ettei laattoja verkkokaupassa myydä koskaan”, Laattaleevin toimitusjohtaja Juha Pirilä kertoo.

Uskomusta vahvisti myynnin jakautuminen kuluttaja- ja yritysasiakkaiden kesken: lähes 70 prosenttia Laattaleevin myynnistä syntyi kuluttaja-asiakkaille kivijalkaliikkeessä myytävistä tuotteista.

Laattaleevissä uskomukset haluttiin osoittaa vääräksi. Yritys investoi merkittävästi markkinointiin, joka oli osa pitkäjänteistä strategista uudistusta. Investointien tavoitteena oli vankistaa yhtiön kasvun tekijöitä, joista merkittävin oli kuluttajamyynnin ja verkkokauppan kehittäminen yhteistyössä Flumenian kanssa.

Strategisesta markkinoinnista liiketoiminnan uudistukseen

Liiketoiminnan strategista muutosta ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai palveluntarjoajalta. Se vaatii johdon ja koko organisaation sitoutumista sekä muutoskykyä, mutta ennen kaikkea pitkäjänteistä ja aktiivista strategista markkinointia.

Markkinointi on Laattaleevin arjen johtamisen työkalu. Sen avulla yritysjohdon katse pysyy riittävästi myös tulevaisuuden kasvun varmistamisessa jokapäiväisen operatiivisen päätöksenteon rinnalla.

Emme olettaneet, että saisimme markkinointi-investoinneille suurinta arvoa lyhyellä tähtäimellä. Uskoimme, että pitämällä katseen tulevaisuudessa ja hyödyntämällä kaiken markkinointidatasta saatavan tiedon, investointien hyödyt lunastetaan myöhemmin. Niin myös lopulta kävi”, Pirilä sanoo.

Markkinointidatasta löytyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Markkinoinnin tuottama data paljastaa parhaimmillaan asiakkaista piirteitä ja ostosignaaleja, joista yrityksellä ei ole ollut aikaisemmin tietoa. 

Verkkokaupan lanseerauksen jälkeen Laattaleevi on muun muassa kyennyt voittamaan B2B-markkinaosuuksia uudessa tuoteryhmässä. Laattaleevi laajensi valikoimaansa ammattilaisille suunnattujen työvälineiden ja tarvikkeiden tuotteisiin.

Pitkäjänteinen markkinointi, asiakashankinnan ja lisämyynnin kehittäminen sekä jatkuva dataan pohjautuva asiakasymmärryksen kasvattaminen ovat siivittäneet verkkokaupan myyntiä ennätystuloksiin aikana, jolloin kuluttajien ostovoiman on ennustettu heikentyvän.

Verkkokauppa ei pelkästään auttanut saavuttamaan näkyvyyttä, vaan käytännössä muutti koko bisneslogiikkamme. Kivijalka on edelleen keskeinen asiakkaan kohtaamisen paikka, mutta verkossa kohtaamisen paikkoja on mahdollista luoda merkittävästi enemmän.

Meillä markkinoinnin tuottama tieto ohjaa kaikkea päätöksentekoa. Se ohjasi myös laajentamaan valikoimaamme ja palveluitamme yrityspuolella. Näimme siellä merkittävän mahdollisuuden voittaa markkinaosuuksia.

Parhaimmat tulokset olemme saaneet kuukausina, jolloin olemme kyenneet ennustamaan kysyntäpiikkiä. Ennakoimalla ja varautumalla olemme onnistuneet tuplaamaan ja jopa nelinkertaistamaan kuukausittaisen myyntitavoitteen.

Juha Pirilä

toimitusjohtaja

Katso vastaavia referenssejämme:

Howspace

MKO Ympäristöpalvelut Oy