Hotelli Alba – levollisia yöunia Jyväskylän kauneimmalla paikalla Jyväsjärven rannalla. Hotelli Alba tarjoaa majoitus- ja ravintola-asiakkaille, ryhmille sekä yritysasiakkaille upeat puitteet järvimaisemasta nauttimiseen.

Tavoitteenamme oli kasvattaa kesäsesongin majoittujien määrää sekä kasvattaa tietoisuutta Hotelli Alban majoitustarjonnasta kaupungissa vierailevien, matkaa suunnittelevien sekä ryhmämatkailijoiden keskuudessa.

 

Henkilöstön some-valmennus: uusia ideoita ja ajantasaista tietoa some-markkinoinnista

Yhteistyömme starttasi henkilöstön markkinoinnin suunnittelulla ja some-valmennuksella, jossa kävimme läpi viimeisimpiä muutoksia some-markkinoinnissa, pohdimme sisällöntuotannon resurssointia ja sisältöideoita tuleville kuukausille.

Valmennuksen myötä henkilöstö ymmärtää some-kanavien aktiivisen sisällöntuotannon merkityksen. Pelkän tykkääjämäärän seuraamisen sijaan voimme mitata onnistumista seuraajien sitoutuneisuudella ja esimerkiksi Underhood-palvelun arvosanan kehittymisellä. Jo kolmen kuukauden seurantajakson aikana Facebook-sivun sitoutumisen ja dialogisuuden mittari oli siirtynyt 4.7 -> 8.3, joka tarkoittaa seuraajien aktiivista toimintaa sivun päivityksiä kohtaan (mm. tykkäämiset, jaot, kommentoinnit).

Sisältömarkkinointi osana kesäsesongin markkinointia

Digimarkkinoinnin tavoitteena oli kasvattaa kesäsesongin majoittujien määrää sekä tietoisuutta Hotelli Alban palveluista kaupungissa vierailevien, matkaa suunnittelevien sekä ryhmämatkailijoiden keskuudessa. Tavoiteltavat kohderyhmät tukevat myös Jyväskylän alueen matkailun tavoitteita  – miksi yrittää yksin, kun voi hyödyntää koko alueen vetovoimaa markkinoinnin tukena ja sisältöinä. Kun viestintä on yhtenäistä, matkailija löytää helpommin lisätietoja alueen palveluista ja tarjonnasta:

Sisältömarkkinointi toteutettiin artikkelisivuilla, jotka nostavat esiin Jyväskylän kansainvälisestikin merkittäviä vierailukohteita, kulttuuria ja taidetta sekä liikuntapääkaupungin mahdollisuuksia penkkiurheilijoiden, liikkujien ja urheilujoukkueiden näkökulmasta. Hakukoneoptimoidut sisältösivut eivät ole ”kertakäyttöisiä” vaan sisällön pienillä päivityksillä ne toimivat verkkosivuston näkyvyyden kasvattajana  myös ympärivuotisesti. Näiden sivujen markkinointiin valikoitui ohjelmallinen ostaminen valtakunnallisissa medioissa sekä Googlen Display -verkostossa.

Monikanavainen markkinointi kohdennetulle yleisölle

Yhteistyömme on jatkunut markkinoinnin toteuttamisen ja kehittämisen parissa. Koska kilpailu matkailualalla on kovaa, on kampanjoinnissa pyritty rakentamaan kohdennettua sisältömarkkinointia valikoitujen kohderyhmien keskuudessa perustuen käyttäjän hakutottumuksiin. Näin saamme kohdennettua markkinointiviestintää käyttäjille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa Jyväskylään matkailua kohtaan joko vierailemalla verkkosivustolla tai etsimällä tietoa alueen majoitustarjonnasta.

 

Kuva: Hotelli Alba

Jyväskylä on suosittu tapahtumakaupunki, mutta vuonna 2019 oli luvassa aiempaa kesää vähemmän tapahtumia. Tästä huolimatta heinäkuun käyttöaste nousi todella hyvin: vaatimattomasta varausasteesta tuli hyvä yksittäisten lomalaisten kautta viime hetken varauksina.

Katri Paakkari

toimitusjohtaja, Hotelli Alba