Tämä tuo mukanaan epävarmuutta, mutta oikein johdettuna se voi kääntyä vahvuudeksi. Kun markkinointia ohjaa kirkas strategia ja mitattavat tavoitteet, epävarmuudesta tulee hallittava riski – ja jopa varmuustekijä.
Epävarmuuden hyväksyminen ei vain vähennä stressiä, vaan se avaa myös ovet luovuudelle ja ketteryydelle. Näiden ansiosta markkinointi voi reagoida nopeasti muutoksiin ja johtaa pitkässä juoksussa parempiin tuloksiin.
Näiden askelten avulla rakennat vahvan pohjan mitattavalle ja vaikuttavalle markkinoinnille:
1. Varmista liiketoiminnan strateginen suunta
Ensimmäinen askel on liiketoiminnan strategian kirkastaminen. Vaadi liiketoiminnalta strateginen suunta. Mikä on yrityksen prioriteetti? Onko tavoitteena kasvattaa palvelua A, panostaa tuote B:hen tai jotain muuta?
Liiketoiminnan painopisteet ja strategia voi muuttua ajan myötä, mutta jos suunta vaihtuu jatkuvasti, markkinoinnin ja myynnin pohja heikkenee merkittävästi. Ilman selkeää suuntaa taktinen työ uhkaa jäädä irralliseksi.
2. Rakenna yhteinen markkinointistrategia
Markkinointistrategian on oltava koko organisaation yhteinen, ei vain markkinointiosaston oma projekti. Kaikkien – myynnistä johtoon – on osallistuttava strategian** luomiseen. Yhteinen näkemys varmistaa, että markkinointi tukee yrityksen tavoitteita eikä jää irralliseksi saarekkeeksi. Mitä toimiva markkinointistrategia sisältää? → Lataa malli strategian luomiseen.
**Strategiassa ei käsitellä kanavavalintoja tai mainosmuotoja.
3. Laadi tuloksellisuuteen tähtäävä markkinointisuunnitelma
Laadi strategian pohjalta joustava markkinointisuunnitelma, jossa et suunnittele markkinointia liian pitkälle tulevaisuuteen. Maailma muuttuu nopeasti, ja puolessa vuodessa tilanteet voivat olla täysin erilaisia.
Hyödynnä tuloksellisuuteen tähtäävää viitekehystä, kuten OKR-mallia (Objectives and Key Results), joka auttaa keskittymään oleellisiin tavoitteisiin ja estää liian yksityiskohtaista suunnittelua.
4. Määritä digitaaliset mittarit ja konversiopisteet
Viitekehyksen mukaisesti luo mittarit ja konversiopisteet verkkosivuille, verkkokauppaan, mainoskanaviin sekä myynnin ja markkinoinnin työkaluihin.
Jos mittariston rakentaa ulkoinen kumppani, varmista, että osaat määrittää lopputavoitteen: esimerkiksi ”haluan mitata arvoa X ja sen kasvua 20 %”. Näin varmistat, että mittarit heijastavat markkinoinnin tavoitteita ja siihen tähtäävää tuloksellisuutta liiketoiminnassa.
Tätä vaihetta ei kannata jättää puolitiehen, sillä samalla katoavat parhaat mahdollisuutesi perustella markkinoinnin tuloksellisuus.
5. Toteuta ja optimoi jatkuvasti
Ryhdy toimeen! Johda markkinoinnin tuotantoa sykleissä, jotka ovat relevantteja liiketoiminnallesi (esimerkiksi kampanjat tai sesongit). Rutiinioptimointi voi tapahtua viikko- tai kuukausitasolla riippuen volyymista.
Keskity kuitenkin pidemmän aikavälin, kuten kvartaalitason, tavoitteisiin. Tekemisen tuloksia kannattaa tarkkailla viikoittain, mutta pysy suunnitelmassa ja suuntaa kohti pitkäjänteisiä tavoitteita. Markkinointi ei ole vain nopeita voittoja, vaan pitkäkestoista vaikuttamista.
6. Arvioi ja korjaa kurssia ensimmäisen kvartaalin jälkeen
Anna markkinoinnin toimenpiteille aikaa. Arvioi tuloksia ja tee tarvittavat korjaukset isojen muutosten jälkeen vasta ensimmäisen kvartaalin kuluttua. Tuloksiin perustuva markkinointi edellyttää kykyä sietää epävarmuutta ja oppia toimimattomista ratkaisuista.
Kun markkinoinnin valinnat pohjautuvat liiketoiminnan strategisiin tavoitteisiin, jokainen toimenpide tukee yrityksen kasvua oikeaan suuntaan.
Epävarmuus markkinoinnin varmuustekijäksi
Markkinoinnista vastaavana on hyväksyttävä, että kasvuun tähtäävä markkinointi sisältää aina riskejä ja avoimia mahdollisuuksia. Kun strategiset valinnat pohjautuvat liiketoiminnan tavoitteisiin, tiedät mihin nojata epävarmuuden keskellä.
Jokainen uusi kvartaali on mahdollisuus tarkastella markkinointia strategisesti* uudelleen – ja näin markkinointi muuttuu sekavasta todo-listasta hallituksi kokonaisuudeksi.
*Mahdollisuus tarkastella markkinointia strategisesti, mutta ei muuttaa markkinointistrategiaa kvartaaleittain.
Markkinointistrategia tekee markkinoinnistasi vaikuttavampaa ja tuloksellisempaa
Lataa maksuton markkinointistrategian pohja. Tämä markkinointistrategian pohja tarjoaa kattavan kehyksen markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja markkinoinnin tuloksellisuuden kehittämiseen.