Emme osaa sanoa varmaksi. Yritykselle X Facebook voi olla paras, kun taas yritykselle Y voisi Instagram toimia paremmin. Kanavavalinnat perustuvat strategiaan, ja sen pohjalta valitaan yrityksen strategiaan sopiva lähestymistapa ja oikeat työkalut. Jos yrityksellä ei ole valmiuksia jatkuvaan sisällöntuotantoon, on melko turhaa perustaa tiliä jokaiseen somekanavaan.
Markkinointiin on erilaisia lähestymistapoja, kuten inboundia, kasvumarkkinointia, Growth Hackingia, markkinoinnin automatiikkaa, sosiaalisen median markkinointia, sisältömarkkinointia tai Google-mainontaa. Nämä kaikki lähestymistavat painottavat erilaisia asioita, joten se, mitä yrityksesi tarvitsee, ei ole ihan yksiselitteinen juttu.
On yrityksiä, jotka toimivat ainoastaan verkon välityksellä, ja vastaavasti yrityksiä, jotka eivät välttämättä tavoita omia kohderyhmiään suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa. Silloin markkinoinnin lähestymistapa on hyvin erilainen.
Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että yksisarvisia markkinoinnin osaajia on melko harvassa. Markkinoinnin tarpeen tunnistaminen ja osaamisen määrittely on äärimmäisen tärkeää, kun mietitään markkinoinnin tekijän palkkaamista tai työn ulkoistamista. Harvassa ovat osaajat, joilta löytyy raudanlujaa osaamista markkinoinnin kaikista osa-alueista.
On tiettyjä asioita, joita mielestämme ei kannata ulkoistaa. Ajatuksena helppo ”ulkoistan sosiaalisen median sisällöntuotannon” on omiaan tekemään yrityksen kanavista kasvottomia ja kylmiä. Sisällöntuotannon apuna voi olla ammattilainen, mutta emme usko sen osalta 100 % ulkoistamiseen.
Mainonnan työkalujen tehokas käyttö taas vaatii enemmän perehtymistä kuin ”mainosta julkaisua” -napin painalluksen. Kyllä, puhumme palveluntarjoajan näkökulmasta, mutta vuosien kokemus ja markkinointihenkilöstön resurssien rajallisuus muiden töiden ohella ovat mielipiteemme takana.
Tehokkuus tulee mainonnan jatkuvasta tekemisestä ja testaamisesta, jolloin mainonnan hallinnan työkalut pystyvät luomaan tehokkaampia kohdennuksia perustuen dataan. Ei yksittäisistä kampanjoista.