Sosiaalisen median kanavat muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Isot jätit (mm. Facebook, LinkedIn, Google) ostavat markkinoilta pois pienempiä toimijoita, jotka ovat saaneet oman sovelluksensa herättämään kiinnostusta maailmanlaajuisesti. Onpa nähty, että kanavien uudet toiminnot muistuttavat hämmästyttävän paljon muiden some-kanavien olemassa olevia toiminnallisuuksia.

[Tämä blogiteksti on päivitetty 23.10.2020]

LinkedIn on ammatillinen sosiaalisen median palvelu, joka tuntuu hieman hitaasti tarjoavan ominaisuuksia, jotka ovat olleet muissa kanavissa käytössä jo pidemmän aikaa. Tämän vuoden aikana LinkedIn on ottanut kehityksessä harppauksen eteenpäin ja testaa tälläkin hetkellä mm. Instagramista ja Facebookista tuttuja tarinoita ja tehokkaampia tapoja LinkedIn-mainonnan kohdentamiseen. Tässä blogijulkaisussa listaan LinkedInin 11 hyödyllistä toiminnallisuutta – joko käytät näitä omassa työssäsi?

Tavoitatko LinkedInin yrityssivulla oikeaa kohderyhmääsi?

Tiesitkö, että näet LinkedInissä yrityssivusi seuraajat? Siis sen lisäksi, että tiedät paljonko sivulla on seuraajia, voit katsoa ketä nämä seuraajat ovat. Yrityssivun tilastoista löytyy lisäksi tietoja sivun seuraajien paikkakunnasta, ammattinimikkeestä, toimialasta ja yrityksen koosta.

 

Kutsu verkostoasi LinkedInin yrityssivun seuraajaksi

Voit kutsua verkostossasi olevia LinkedIn-käyttäjiä yrityssivusi seuraajaksi. Tämä toiminto näkyy vain sivun ylläpitäjille. Pääset kutsumaan verkostoasi yrityssivun ylläpitäjän näkymän sivun oikeasta reunasta.

Rajoituksena on se, että voit lähettää korkeintaan 100 kutsua/(=kutsut ovat krediittejä), joten kannattaa harkita tarkkaan kenelle kutsun laittaa. Tarkoituksena ei ole vain kasvattaa seuraajamäärää vaan kannattaa pyytää seuraajaksi sellaisia LinkedIn-käyttäjiä, joiden uskot hyötyvät yrityssivusi seuraamisesta. Kaikkien ylläpitäjien kesken jaetut 100 kutsua toimivat niin, että saat jokaisesta hyväksytystä kutsusta krediitin takaisin ja jos kutsuttu käyttäjä hylkää sen, menetät samalla yhden krediitin.

Kuratoi ja jaa sisältöjä LinkedInin yrityssivullesi

Tiesitkö, että voit jakaa uutisvirran sisältöjä suoraan yrityssivulle? Tämä toiminnallisuus mahdollistaa toimialaan liittyvien artikkelien sekä omien asiantuntijoiden ja henkilöstön tuottamien sisältöjen hyödyntämisen yrityssivun sisältönä. Jakaminen toimii julkaisun alareunassa olevan ”share” toiminnon kautta. Vaihdat vain oman henkilökohtaisen profiilin ylläpitämääsi sivuun. Suosittelen, että lisäät mukaan aina oman päivityksen aiheeseen liittyen.

 

Miten muut mainostavat LinkedInissä?

Tämä Facebookista tuttu mainoskirjasto löytyy myös LinkedInistä. Voit (k)urkkia muiden toimijoiden ja kilpailijoiden käynnissä olevia mainoskampanjoita. Miten löydät nämä yrityksien mainokset? Siirry yrityssivulle ja klikkaa vasemman reunan valikon viimeisestä vaihtoehdosta”Ads”.

Mainonnan eri muodot LinkedInissä

LinkedIn-mainonta auttaa tavoittamaan kohderyhmääsi ja on erinomainen kanava B2B-markkinointiin. Olet varmaan törmännyt käyttäjänä erilaisiin mainonnan muotoihin. Työpaikkailmoituksien näkyvyyden kasvattamisen lisäksi mainontaa näkyy tyypillisesti tekstimuotoisena sivun ylä- ja sivureunassa ja uutisvirrassa videoina ja linkkeinä eri verkkosivustoille. Voit lähestyä kohderyhmääsi myös Inmail-kampanjoilla, jolloin sisältöäsi näkyy vastaanottajan viestilaatikossa yksittäisenä viestinä tai keskusteluketjuna, joka ohjaa vastaanottajaa mm. lataamaan sisältöjä, osallistumaan tapahtumaan tai vierailemaan yrityksen verkkosivustolla.

Mainonnan kohdentaminen

Tiesitkö, että LinkedInissä voit kohdentaa mainontaa ammattinimikkeen tai yrityksen ja verkkosivuston vierailun perusteella. Voit luoda uuden kohderyhmän myös oman asiakasrekisterin perusteella, jolloin tavoittelemme samankaltaista yleisöä kuin yrityksen nykyiset asiakkaat.

Digimainonnan etuna on sen kohdennettavuus. Mainonnan työkalut mahdollistavat myös sen, että pystyt suunnittelemaan viestintää oikea-aikaisesti asiakkaan näkökulmasta. Facebookissa mukautetut yleisöt ovat olleet käytössä jo pidempään. Mukautettujen yleisöjen avulla voit kohdentaa mainontaa verkkosivustolla vierailleille, mutta myös käyttäjille, jotka ovat reagoineet aiempiin päivityksiin tai videoihin. Linkedin julkaisi kesällä 2020 uusia mahdollisuuksia kohdentamiseen. Voit jatkossa kohdentaa mainontaa heille, jotka ovat sitoutuneet aiempiin videoihin (katsoneet 75 % tai enemmän) tai avanneet liidimainoksen.

Tarinat LinkedInissä

LinkedIn on julkaissut uuden sisältömuodon eli tarinat. Voit julkaista tarinoita oman profiilin kautta tai ylläpitämällesi sivulle. Tarinoiden julkaisu toimii ainoastaan mobiilisssa ja voit seurata oman verkoston tarinoita LinkedInin näkymän yläreunasta. Tarinoiden kautta voit kurkistaa ”kulissien taakse, arkeen ja työn tekemiseen”. Tarinoihin ladatut videot tai tekstillä/efekteillä muokatut kuvasisällöt katoavat 24 h niiden julkaisun jälkeen. Jos toiminnallisuus ei näy, päivitä LinkeInin sovellus ja kokeile avata se uudelleen.

Sovi videotapaaminen suoraan yksityisviestin kautta

No title provided for this image

Tämä uusin toiminnallisuus on saapunut käyttäjille lokakuun 2020 aikana. Voit sopia tapaamisen videolla suoraan yksityisviestin kautta. Tällä hetkellä videotapaamiset voidaan toteuttaa Teamsin, Zoomin tai Bluejeansin kautta.

Kyselyt LinkedInissä

Voit luoda kyselyn oman henkilökohtaisen profiilin tai yrityssivun päivityksessä. Aloita päivityksen luominen ja valitse vaihtoehto ”create a poll”. Syötä vaihtoehdot, määrittele kyselyn kesto (1 päivä, 3 päivää, 1 viikko tai 2 viikkoa) ja julkaise kysely. Kyselyn tekijänä (tai sivun ylläpitäjänä) näet ketkä ovat vastanneet kyselyyn. Huom! Et pääse muokkaamaan kyselyä sen julkaisun jälkeen.

 

Tapahtumat LinkedInissä

Voit luoda tapahtumallesi oman sivun LinkedInissä ja kutsua mukaan verkostoasi. LinkedIn-tapahtumat voivat olla virtuaalisia (videoyhteys webinaari- tai videoalustan kautta tai LinkedIn Live, ks. Live-lähetykset LinkedInissä) tai tapahtumasivu voi toimia paikan päällä olevan tapahtuman markkinoinnin tukena. Muista kuitenkin mainita, jos tapahtumaan tarvitsee erikseen ilmoittautua tai mistä tapahtumalipun voi hankkia.

Aikaisemmin tapahtumia pystyi luomaan vain oman henkilökohtaisen profiilin kautta (eli olit itse tapahtuman järjestäjä), mutta nyt voit tehdä LinkedIn-tapahtuman myös yrityssivuna.

Live-lähetykset LinkedInissä

LinkedIn Live eli suoran lähetyksen striimaus on vihdoin saapunut myös Suomeen. Käyttöönotto edellyttää kuitenkin LinkedInin toimesta hyväksyttyä ”LinkedIn Broadcaster” hakemusta, jota voi hakea henkilökohtaiselle profiilille tai yrityssivulle. Tervetuloa mukaan Flumenian / Sannan elokuussa 2020 starttaaviin LinkedIn Live-lähetyksiin.

#FlumeniaLive -lähetykset LinkedInissä 2020