Instagram on suosittu kuvapalvelu ja tavoittaa maailmanlaajuisesti yli miljardi käyttäjää. Se tarjoaa yrityksille ja organisaatioille yritystilin sekä monipuolisia mahdollisuuksia oman kohderyhmän tavoittamiseen mainonnan avulla. Instagram kehittää jatkuvasti toiminnallisuuksia yrityksien tarpeisiin: voit mm. verkkokauppiaana lisätä suoran linkin kuvista tuotteisiin sekä tulevaisuudessa myös tuotteiden tilaus ja maksaminen onnistuu poistumatta Instagramin sovelluksesta.
Instagram-markkinoinnissa, kuten kaikessa sosiaalisen median markkinoinnissa, on tärkeä pohtia ensin kanavan tavoitteet ja rooli osana markkinoinnin kokonaisuutta, tavoiteltavat kohderyhmät ja kiinnostava sisällöntuotanto, jotta kanavasta saa kaiken tehon irti.
Instagram-markkinointi – Sannan vinkit:
- Monet yritykset ovat läsnä Instagramissa käyttäjien tuottaman sisällön kautta. Asiakkaasi ovat jo siellä, oletko sinä?
- Instagram-markkinoinnissa ei ole rajoja – se ei rajoitu pelkästään kuluttajamarkkinointiin vaan monet yritykset ovat ottaneet Instagramin haltuun houkutellakseen uusia työntekijöitä ja kertoakseen mielenkiintoista tarinaa yrityksen arjesta.
- Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille, avaa Instagram mahdollisuuksia myös kansainvälisen yleisön tavoittamiseen.
- Mitä haluat saada kanavallasi aikaan? Tavoittaa uusia asiakkaita, luoda tietoisuutta palvelutarjonnasta vai luoda mielikuvaa houkuttelevasta työnantajasta? Luo Instagramiin tavoitteidesi mukainen suunnitelma ja määrittele kanavan rooli markkinoinnin kokonaisuudessa.
- Visuaalinen, vaikuttaja vai arkinen? Kanavan visuaalisuus on tärkeää, mutta jos et ole tarjoamassa design-tuotteita tai vastaavia, voi usein kuvamaailma ”kulissien takaa” toimia viimeisteltyjä mainoskuvia paremmin. Tämä valinta riippuu täysin omasta liiketoiminnastasi ja kanavan tavoitteesta. Miten erotut muista toimijoista?
- Oman profiilin luomisen jälkeen on tärkeää löytää omaa kohderyhmää tavoittavat tunnisteet sekä julkaista omaa kohderyhmää sitouttavaa ja aktivoivaa sisältöä. Instagramissakin sisältöjen näkyvyyteen vaikuttaa algoritmit, jotka palkitsevat paremmalla näkyvyydellä sellaisia päivityksiä, joihin oma seuraajajoukko sitoutuu tykkäämällä tai kommentoimalla.
- Seuraa muita käyttäjiä ja kommentoi myös yritystilillä! Sosiaalisen median kanavat ovat nimenmukaisesti sosiaalisia ja vuorovaikutuksellisia, ei yksisuuntaisia yrityksen mainoskanavia.
Jos harkitset Instagram-markkinointia tai sen tehostamista, tarjoan apua käyttöönottoon, valmennuksia, sparrausta tai kokeneen tekijän toteuttamaan Instagram-mainontaa.
Seuraa Flumenian tarinaa Instagramissa.