Hakusanamainonta (SEM = search engine marketing / SEA = search engine advertising) tarkoittaa mainostamista hakukoneessa (tunnetaan nimellä Google Ads, ennen Google AdWords). Google Ads -mainonta toimii parhaiten silloin kun asiakas on jo lähellä ostopäätöstään eli voimme varmistaa että yrityksesi tarjonta on näkyvillä silloin kun asiakas sitä etsii.
Mainoskampanjan luominen alkaa avainsanojen määrittelystä ja kampanjaa varten luodaan sopivat avainsanoja vastaavat mainokset. Hakukoneen ykköspaikalle ei pääse suoraan maksamalla vaan mainoksen sijaintiin vaikuttavat mm. mainoksen sisällön ja laskeutumissivun vastaavuus haettuun avainsanaan nähden sekä oletettuun klikkausprosenttiin. Hakukoneessa näkyvät CPC-hinnoitellut mainokset ovat hakukoneen tuloksissa sivun ylä- ja alareunassa. CPC-hinnoittelu tarkoittaa sitä, että maksu menee mainoksen klikkauksesta.
Hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivustolle tehdään sisällöllisiä ja teknisiä toimenpiteitä, joilla pyritään vaikuttamaan siihen, miten yritys näkyy hakukoneen luonnollisissa tuloksissa. Nämä hakutulokset tulevat Googlessa esiin heti mainospaikkojen jälkeen.
Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät pidemmällä aikavälillä ja on pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimoinnilla pyritään kehittämään sivuston sijaintia hakukoneessa, mutta tuottamaan myös sisältöä, joka auttaa yritystäsi näkymään potentiaalisille asiakkaille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Me Flumenialla toteutamme hakukoneoptimointia osana digimarkkinoinnin yhteistyötä, emme yksittäisenä toimenpiteenä. Pyrimme kehittämään verkkosivuston löydettävyyttä ensisijaisesti sisällön kehittämisen, hakutuloksien houkuttavuuden sekä oikeanlaisten sivustolla käytettävien hakutermien määrittelyllä. Lisäksi käytössämme on hakukoneoptimoinnin kehittämiseen tarkoitetut työkalut, joiden avulla voimme antaa suosituksia myös verkkosivuston teknisen toteutuksen kehittämiseen paremman hakukonenäkyvyyden saavuttamiseksi.
Google Display -mainonta on Googlen verkostossa (sisältää yli 2 miljoonaa verkkosivustoa) näkyvää mainontaa, jota voidaan tehdä hakumainosten tapaan tekstinä tai bannerien kaltaisena (kuva, video + teksti) mainoksena.
Lisäksi Google Display -verkoston kautta voi näyttää mainontaa Gmailissa sekä eri sovelluksissa. Tämä mainonnan muoto sopii parhaiten asiakkaiden tavoitteluun esimerkiksi uuden tuotteen/palvelun ollessa kyseessä tai halutaan saada lisää näkyvyyttä omalle brändille.
Google Ads -mainostyökalun kautta tehtävää Display-mainontaa voidaan kohtaa halutulle kohderyhmälle (mm. ikä, sijainti, uudelleenmarkkinointi verkkosivustolla vierailleille) tai haluttujen sisältöjen tai avainsanojen yhteyteen (esim. valittuun toimialaan liittyvät sivustot & sisällöt, tietyt verkkosivustot, samankaltaisia palveluita/tuotteita etsivät yleisöt).
Google My Business -profiilin kautta hallinnoit maksutta Googlen kartassa ja hakukoneessa tehdyn haun yhteydessä näkyvän yritysprofiilin tietoja. Yhteystietojen, aukiolotietojen ja valokuvien lisäksi oman profiilin kautta voit kommentoida yritysprofiiliin kirjoitettuihin arvosteluihin, vastata asiakkaiden kirjoittamiin kysymyksiin ja luoda profiilin yhteydessä näkyviä julkaisuja.
Ota oma yritysprofiili haltuun maksutta täältä ja odota Googlelta perinteistä postia :) He lähettävät profiilin omistajalle vahvistuskoodin postitse ja tämän jälkeen pääset muokkaamaan yrityksen tietoja.