Facebook on kehittänyt useamman vuoden omistamiaan sosiaalisen median sovelluksia, kuten Instagramia, WhatsAppia ja Facebookia. Näiden sovelluksien ja sosiaalisen median kanavien lisäksi Facebook yhtiön sisällä on ollut yksikkö Oculus, joka kehittää virtuaalisia teknologioita, kuten virtuaaliympäristöjä ja siihen liittyviä virtuaalilaseja. Facebook on ostanut Oculuksen jo vuonna 2014 ja kehittänyt VR-ratkaisuja jo useamman vuoden ajan.
Jatkossa näiden sovelluksien omistama taustayhtiö on nimeltään Meta, entisen sovelluslähtöisen nimen Facebookin sijaan.
Visio tulevaisuudesta on nyt metaversumi
Näitä tulevaisuuden teknologisia ratkaisuita on tuotu jo osaksi kanavien toiminnallisuuksia. Kun puhutaan virtuaalisesta todellisuudesta, puhutaan ympäristöstä, on luotu teknologian avulla ja voimme katsella virtuaalista maailmaa esimerkiksi virtuaalilasien läpi. Pystymme jo julkaisemaan Facebook-päivityksen yhteydessä esimerkiksi valokuvan, joka muokataan automaattisesti 3D-kuvaksi. Ja käytössämme on jo lisätyn todellisuuden (AR) teknologiaa, esimerkkinä vaikkapa Instagram-tarinoissa olevat filtterit, joissa lisätään virtuaalisia elementtejä meidän omaan ympäristöön. Alla oleva esimerkki on puhelimella tehdystä Googlen hausta, jossa voimme lisätä esimerkiksi kolmiuloitteisen virtuaalisen eläimen omaan ympäristöön.
Metaversumi (englanniksi = metaverse), josta yrityksen nimi juontaa, on lähtökohta kaiken kehittämiselle. Yhtiö puhuukin enemmän siitä, että sovelluksia ei kehitetä Facebook-näkökulma edellä vaan ajatus on tehdä jotain suurempaa. Kuulostaa sellaiselta, jota on ehkä hieman vaikeaa tässä kohtaa hahmottaa ja Metaversumin todellisuus hahmottuu meille tulevien vuosien aikana.
The metaverse will feel like a hybrid of today’s online social experiences, sometimes expanded into three dimensions or projected into the physical world. It will let you share immersive experiences with other people even when you can’t be together — and do things together you couldn’t do in the physical world. It’s the next evolution in a long line of social technologies, and it’s ushering in a new chapter for our company. Lähde: Facebookin tiedote
Lisätietoja:
Introducing Meta: A Social Technology Company