Tämä artikkeli on päivitetty 05/2022.
Facebook Business Suite on julkaistiin syksyllä 2020. Nämä Facebookin muutokset tulevat ylläpitäjille käyttöön vaiheittain ja nyt keväällä 2022 on Business Suitea nähtävillä yrityssivuilla laajemminkin. Nyt kun Business Suite on hyvän aikaa ollut jo käytössä, on hyvä päivittää blogia vastaamaan niihin kysymyksiin, joihin koulutuksissamme ja asiakastyössämme törmäämme.
Mikä muuttui Facebook Business Suiten myötä?
Suurin muutos nykyisen Meta Business Suiten myötä on ollut yhden työkalun poistuminen. Facebook lanseerasi vuonna 2019 Creator Studion, joka toi mukanaan odotetun uudistuksen: Creator Studion kautta pystyy ajastamaan julkaisuja Instagramiin, jonka pystyi tekemään näppärästi tietokoneen näkymän kautta. Tämä on ollut todella toivottu toiminnallisuus some-markkinoinnin tekijöille erityisesti Instagramin ylläpitoon. Meta Business Suiten myötä Creator Studio poistui ja nämä julkaisutyökalut ovat nyt osana Business Suitea. Meta Business Suite on myös mobiilisovellus, joka tunnettiin aiemmin nimellä Pages Manager.
Meta Business Suiten kautta voidaan jatkossa tehdä sama tai kanavaan muokattu julkaisu Facebookiin ja Instagramiin, ajastettuna tai samaan aikaan julkaistuna. Päivityksiä voidaan julkaista uutisvirtaan ja tarinoihin. Tässä kuitenkin haluan muistuttaa näiden kahden kanavan hieman erilaisista profiileista, joten tismalleen samat sisällöt eivät välttämättä toimi toivotulla tavalla molemmissa kanavissa.
Huom! Tämän blogiartikkelin päivittämisen hetkellä linkkitarra eli linkin lisääminen Instagramin tarinaan ei vielä toimi eikä Keloja eli Reelsejä ole vielä saatavilla sisältötyyppinä.
Sisältöjä voidaan julkaista kuvina ja videoina. Vaihtoehtona on myös Live-lähetys, jota en ole tämän blogiartikkelin julkaisuhetkellä testannut. Käytän itse Facebook Live-lähetyksiä varten erillistä ohjelmistoa, mutta täytynee testata FB Business Suiten toiminnallisuus. Näin selviää tuleeko Live-lähetys näkyviin molemmissa kanavissa yhtäaikaa. 🤔
Vaikka kyseessä on uusi työkalu opeteltavaksi, ovat nämä uuudistukset todella tervetulleita. Etusivun näkymästä saa nopealla vilkaisulla tiedon niin Facebook-sivun kuin Instagram-profiilin julkaisuiden toimivuudesta sekä näkymän käynnissä olevista mainoksista ja kävijätietojen trendeistä (sivun kattavuus ja seuraajamäärien kehitys). Jatkossa kaikkien käytössä olevien kanavien yhteinen postilaatikko löytyy myös Business Suiten kautta. Jos yrityksellä on käytössään WhatsApp (Business), on nämä viestit tulevaisuudessa nähtävillä yhteisessä postilaatikossa ja kanava osa Meta Business Suitea.
Lisäksi Facebook Business Suitesta löytyy oma osio kävijätiedoille, joka kokoaa yhteen myös mainonnan lukuja kattavuuden, mainonnan näyttökertojen osalta ja budjetin osalta. Tässä tilastoinnissa on myös heikkouksia ja toiminnallisuuksista toivoisi myös sitä, että tietoa voisi lajitella sisällön toimivuuden mukaan (esim. Parhaiten sitouttaneet julkaisut). Listaus perustuu siis julkaisupäivämäärään.
Facebook Business Manager vs. Meta Business Suite vs. Facebook Ads Manager
Kun Facebook tiedotti tästä uudesta työkalusta, oli tämän muutoksen tavoitteena on auttaa pienempiä yrityksiä hyödyntämään markkinoinnin resursseja ja kanavia tehokkaammin. Samalla mukana oli maininta, ettei työkalu ole heidän käyttöön, jotka käyttävät Ads Manageria = mainonnan hallintaa. Nyt kun nämä työkalut ovat olleet käytössä rinnakkain, ovat näiden sovelluksien erot selkeytyneet.
Meta Business Suite kokoaa yhteen Facebookin ja Instagramin tieoot ja sitä kannattaakin ajatella paikkana, joka kokoaa yhteen sisällöt ja tilastot. Täältä voit julkaista, ajastaa sekä näet yhdestä paikasta julkaisuihin ja mainoksiin tulleet kommentit ja reaktiot sekä sivun ylläpitoon liittyvät ilmoitukset. Myös yrityssivun viestilaatikko sijaitsee Business Suiten näkymässä ja valikosta löytyy myös koonti käynnissä olevista kampanjoista (kohdasta Mainokset). Business Suiteen pääsee kirjautumaan osoitteessa: https://business.facebook.com/.
Business Manager on tämän blogiartikkelin päivittämisen aikaan vielä oma työkalu, jonka rooli on enemmän ylläpitäjien, sivujen ja mainostilien sekä muiden yrityksen markkinointiresurssien (Pikselit, tuoteluettelot) hallinnoinnissa. Se sopii erityisesti toimijoille, joiden tarvitsee hallinnoida mm. asiakastilejä tai organisaatioille, joilla on hallinnoitavana useita eri sivuja ja mainostilejä. Business Managerin avulla käyttäjien hallinta ja yrityksen tilit ovat samassa paikassa – käyttäjät kutsutaan tänne työsähköpostiosoitteen perusteella, markkinointikumppanit kumppanioikeuden perusteella eikä tilit jää kenenkään henkilökohtaisen profiilin ylläpidettäväksi. Kannattaa väliajoin myös tarkistaa kenellä yrityksen sivujen ja mainostilien käyttöoikeudet ovat. Business Manageriin pääsee kirjautumaan osoitteessa https://business.facebook.com/settings.
Facebook Ads Manager on Facebookin mainostyökalu kampanjoinnin ja mainonnan toteuttamiseen. Se on eri asia kuin Business Suitessa oleva mainostyökalu. Kautta aikain Facebook on kehoittanut tekemään mainontaa ”mainosta tätä julkaisua” -nappulasta tai erilaisista helppokäyttöisistä työkaluista, joilla mainonta saadaan käyntiin muutamalla klikkauksella. Emme kuitenkaan suosittele näiden käyttöä vaan mainonta kannattaa aina luoda Ads Managerin kautta, jonne pääsee helpoiten tallentamalla tämän linkin vaikka kirjanmerkkeihin: https://www.facebook.com/adsmanager/.