Joka vuosi joulukuussa julkaistaan tilastotietoa suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käytöstä. Nämä tilastojen mukaiset käyttötottumukset ovat internetin ja mobiililaitteiden käyttäjille arkipäivää. Kuinka hyvin pystymme yrityksinä vastaamaan tilastojenkin valossa arkipäiväistyvään tiedonhakuun ja ostamiseen verkossa?

Tutkimustuloksien mukaan nettiä käytetään useita kertoja päivässä ja vuonna 2018 internettiä käytti 89 % suomalaisista (ikäluokat 16-89 -vuotiaat). Verkon kautta etsitään tietoa, käytetään verkkopankkipalveluita sekä 47 % väestöstä on tehnyt verkon kautta ostoksia: eniten ostetaan vaatteita/kenkiä, pääsylippuja, matkailupalveluita ja majoitusta.

Tiedonhaku alkaa verkosta – löytävätkö asiakkaat luoksesi?

Tutkimuksen mukaan 78 % väestöstä käyttää internetiä tavaroita ja palveluita koskevaan tiedonetsintään. Oletko varmistanut, että oman yrityksesi verkkosivut ovat löydettävissä kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa verkosta ja tekevät ostoksia verkossa? 31 % väestöstä on käyttänyt verkko-ostamiseen yli 500 € viimeisen kolmen kuukauden aikana ja vastaavasti 65 % on käyttänyt ostoihin yli 100 €.

Pelkkä verkkokaupan tai verkkosivuston perustaminen ei riitä vaan verkossa kilpailu on kovaa. Samaa asiakaskuntaa tavoittelevat myös kansainväliset verkkokaupat. Voit verkossakin luoda positiivisen ensivaikutuksen potentiaaliseen asiakkaaseen, tehdä myyntiä tai vaihtoehtoisesti voit olla piilossa hakutulosten uumenissa ja asiakkaiden ulottumattomissa. Googlen hakutuloksiin voi vaikuttaa maksullisilla ja maksuttomilla toimenpiteillä ja yrityksen verkkonäkyvyyden parantamisesta voit lukea lisää täältä

Tutkimuksen mukaan jopa 97 % 35-44-vuotiaista on etsinyt tietoa tuotteista ja palveluista verkossa. 45-54-vuotiailla vastaava luku on 90 %. Tämä ostovoimainen käyttäjäkunta hakee tietoa aktiivisesti.

Mobiilin suosio kasvaa entisestään jaa ostaminen on moninkertaistunut. Tutkimuksessa nousi esiin matkapuhelimen kautta tehdyt ostot, joka on yleistynyt kaikissa ikäryhmissä. Alle 45-vuotiasta lähes puolet oli tehnyt ostoksia mobiilissa – 17 % on ostanut tuotteita ja 15 % on ostanut palveluita.

 

 

61 % suomalaisista käyttää jotain yhteisöpalvelua ja suurin käyttäjäryhmä on 18-34-vuotiaat. Sosiaalisessa mediassa vietetään aikaa ja 51 % vastaajista viettää sosiaalisessa mediassa aikaa lähes päivittäin. 37 % vastaajista on lukenut blogisisältöjä viimeisen 3 kuukauden aikana. Blogien lukeminen on suurinta ikäryhmässä 35-44-vuotiaat.


Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 13.1.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2018/index.html