Markkinointia voidaan toteuttaa monella eri tavalla. On erilaisia lähestymistapoja, kuten inboundia, kasvumarkkinointia, Growth Hackingia, markkinoinnin automatiikkaa, sosiaalisen median markkinointia, sisältömarkkinointia tai Google-mainontaa. On yrityksiä, jotka toimivat ainoastaan verkon välityksellä ja vastaavasti yrityksiä, jotka eivät välttämättä tavoita omia kohderyhmiään suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa. Silloin markkinoinnin lähestymistapa on hyvin erilainen.
B2B-yrityksen markkinointisuunnitelma
Toimivan markkinoinnin lähtökohtana on ymmärrys asiakkaiden käyttäytymisestä ja sen hyödyntäminen sisällön suunnittelussa ja sopivien kanavien valinnassa. B2B-markkinoinnissa korostuvat erityisesti asiantuntijuus ja pitkäjänteisyys, jonka tavoitteena on edistää yrityksen palveluiden kysyntää ja rakentaa kohderyhmälle ymmärrystä siitä, mitä konkreettista lisäarvoa yrityksen palvelut tuottavat asiakasyrityksille.
Markkinoinnin strategisessa suunnittelussa huomioidaan:
- Markkina ja lähtötilanne: yrityksen liiketoiminnan tavoitteet, markkina- ja kilpailutilanne ja asiakasymmärrys. Positiointi suhteessa muihin toimijoihin.
- Analytiikka: Tavoitteista johdetut mittarit ja soveltuvat teknologiat auttavat seuraamaan markkinoinnin tuloksellisuutta ja ohjaamaan panostuksia oikeaan suuntaan.
- Sisältösuunnitelma kohdentaa viestinnän oikea-aikaisesti. Asiakasymmärryksen ja -tiedon pohjalta voidaan rakentaa erilaisia sisältöjä tukemaan asiakkaan ostopäätöstä.
- Toimenpiteet ja taktiset kampanjat valitaan yrityksen tavoitteiden mukaisesti.
Markkinoinnin mittariston ja seurannan suunnittelu
Tämä ratkaisu on jokaiselle yritykselle yksilöllinen ja se riippuu myös yrityksen valmiudesta erilaisten teknologien ja markkinointikanavien hyödyntämiseen. Tämä alla oleva malli on esimerkki B2B-yrityksen markkinoinnin vaiheista, jolloin ensimmäisenä tavoitteena on rakentaa valmiudet kasvuun niin teknologioiden (CRM, markkinoinnin automaatio ja verkkosivut), toteuttajien (markkinointihenkilöstö tai ulkoistettu kumppani) kuin kohderyhmää tavoittavien sisältöjen näkökulmasta. Silloin valintoja ohjaa asiakaslähtöisempi markkinointi, jonka tukena on asiakasdata niin laadukkaamman asiakastiedon kuin markkinoinnin mittaamisen näkökulmasta.
Sisällön suunnittelu markkinoinnin ja myynnin tueksi
Sisältömarkkinointi on tapa toteuttaa markkinointia, jolla vastataan muuttuneisiin käyttötottumuksiin ja tiedon tarpeisiin. Sosiaalisen median ja digitaalisten kanavien myötä tietoa on saatavilla helposti. Sen sijaan, että tuotamme yksisuuntaisia mainoskampanjoita eri medioissa, sisältömarkkinointi tähtää siihen, että yritys on läsnä ja löydettävissä silloin kun asiakkaat etsivät tietoa.
Sisältömarkkinoinnin pohjana on ymmärrys kohderyhmistä, heidän haasteistaan ja tiedon tarpeistaan. Asiakasymmärryksen ja -tiedon pohjalta voidaan rakentaa erilaisia sisältöjä tukemaan asiakkaan ostopäätöstä. Löytyykö yritykseltä sisältöä tuotetiedon lisäksi uuden asiakkaan tavoittamiseen, kiinnostuksen herättämiseen, vertailutietoa tai kilpailuetuja päätöksen tueksi tai muiden asiakkaiden kertomia kokemuksia suosittelun tueksi?
Kanavavalinnat ja toimenpiteet
Koska markkinointi on laaja kokonaisuus, on suunnittelun tärkeimpänä tavoitteena eri osa-alueiden priorisointi ja vaiheistaminen: mitkä ovat tärkeimmät asiat, jotka ovat myynnin ja markkinoinnin esteenä sekä mitä tehdään vaiheittain.
- Markkinoinnin automatiikan määrittely ja käyttöönotto.
- Verkkosivuston kehittäminen paremman löydettävyyden, seurannan ja myynnin näkökulmasta.
- Verkkosivuston analytiikan ja seurannan kehittäminen.
- Sosiaalinen media osana B2B-yrityksen markkinointia.
- Markkinoinnin taktiset toimenpiteet ja kampanjointi eri digikanavissa.
Mitä ero on B2B- ja B2C-markkinoinnilla?
Selkeimmän eron B2B- ja B2C -markkinoinnissa näen ostamisen tavoissa: kuluttajamarkkinoinnissa ostaminen ja ostopäätös voi tapahtua suoraviivaisesti ja verkkokauppa nopeuttaa tilaamista. Molemmissa tapauksissa lopullisen päätöksen tekee aina ihminen,
B2B-markkinoinnissa ostoprosessit ovat tyypillisesti pidempiä ja monimutkaisempia, ja päätöksentekoon osallistuu useita henkilöitä. Myynnin ja markkinoinnin sisällöntuotanto perustuu vahvasti faktoihin, lukuihin ja mitattaviin hyötyihin. B2C-markkinoinnissa puolestaan vedotaan enemmän tunteisiin ja ostopäätökset tehdään usein nopeammin. B2C-markkinoinnissa kohderyhmä on yleensä laajempi ja viestintä on suoraviivaisempaa.
Mikä on markkinoinnin ja mainonnan ero?
Markkinointi ja mainonta ovat kaksi eri asiaa, vaikka ne usein sekoitetaankin keskenään. Markkinointi on laaja kokonaisuus, joka sisältää kaikki ne toimenpiteet, strategia ja valinnat, joilla yritys pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä.
Mainonta puolestaan on yksi markkinointiviestinnän osa-alue, jossa tavoitteena on välittää tietoa ja vaikuttaa kohderyhmän asenteisiin maksullisten kanavien kautta. Mainonta on siis vain yksi työkalu markkinoinnin keinovalikoimassa.
Tilaa maksuton digimarkkinoinnin työkirja, joka pitää sisällään tukikysymyksiä, eri näkökulmia ja lähestymistapoja asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja kilpailu- ja markkinatilanteen analysointiin sekä välitehtäviä suunnittelutyön tueksi. Mikä ihmeen työkirja?
Tilaa maksuton työkirja