Jo Instagramin alkuajoista lähtien olemme hartaasti toivoneet mahdollisuutta linkkien lisäämiseen. Tätä mahdollisuutta ei ole koskaan tullut päivityksiin, jotka julkaisemme yrityksen omaan profiiliin. Linkitys yrityksen verkkosivulle on ollut käytössä silloin kun sisällön näkyvyyttä kasvatetaan maksullisesti.
Kun Instagram-tarinat saapuivat yrityksille ja henkilökohtaisille profiileille, oli ”Swipe up” toiminnallisuus eli linkki ulkopuoliseen URLiin saatavilla vain sellaisille tileille, joilla on yli 10 000 seuraajaa. Lisäksi Instagram on saattanut edellyttää myös käyttäjäprofiilin vahvistamista.
Ainoa palvelun ulkopuolelle ohjaava toimiva linkki on ollut käytössä yrityksen profiiliin yhteydessä ja nyt näyttää siltä, että ”linkki biossa” aika on ohi!.
Miten lisään linkin Instagram-tarinaan?
Instagram julkaisi tiedotteessaan, että ns. linkkitarra tulee saataville kaikille käyttäjille lähiviikkojen aikana (tiedote 10/2021). Vinkki! Nämä päivitykset saapuvat aina käyttäjille eri aikaan, joten kannattaa päivittää sovellus AppStoressa tai Play-kaupassa, jolloin toiminnallisuus voi olla käytettävissäsi jo samantien.
- Siirry Instagramiin ja aloita tarinan julkaisu.
- Lisää haluamasi sisältö tarinaan ja klikkaa tarrat auki IG-näkymän yläreunasta
- Jos toiminto on päivittynyt Instagram-profiiliisi, näet valikossa linkkitarran. Voit myös kokeilla hakukenttää.
- Klikkaa linkkitarra auki ja lisää haluamasi verkkosivuston osoite. Voit myös klikata esikatselua, jolloin voit varmistaa, että lisätty linkki toimii.
- Klikkaa valmis! Näin tarra on lisätty tarinaan ja voit halutessasi vaihtaa sen paikkaa (raahamalla tarraa).
Instagram-tarinan linkkitarra Facebook Business Suitessa
Facebook Business Suite julkaisi hiljattain myös mahdollisuuden Instagram-tarinoiden ajastamiseen. Tämän blogiartikkelin julkaisun aikaan Facebook Business Suiten ajastaminen näkyy minulle ainoastaan puhelimen sovelluksessa. Linkitys verkkosivustolle Instagram-tarinan yhteydessä ei vielä toimi, mutta Facebook-tarinoiden yhteydessä se on jo käytössä (Julkaisun yhteydessä oleva virheilmoitus kertoo, että IG-profiliililla pitää olla yli 10 000 seuraajaa). Toivon mukaan tämä FBM-sovellus päivittyy pian ja voimme ajastaa tarinoita, joissa voimme hyödyntää linkityksiä verkkosivustolle.
Lisätietoja: Instagramin virallinen tiedote