LinkedIn yritysprofiilin eli yrityssivun luominen on yksinkertaista. Käyn tässä blogiartikkelissa läpi yritysprofiilin (käytetään myös termiä yrityssivu) luomisen vaiheet. Tämän jälkeen yrityksesi on läsnä jatkuvasti käyttäjämääriään kasvattavasta ammatillisesta sosiaalisen median kanavasta. Yrityssivun avulla kasvatat yrityksesi näkyvyyttä työntekijöidesi kautta (yrityssivu voidaan linkittää työntekijän henkilökohtaiseen profiiliin), voit tavoittaa kohderyhmääsi maksetun mainonnan avulla tai hyödyntää LinkedInin rekrytointimahdollisuuksia sopivien osaajien löytämiseen.
Mitä hyötyä on LinkedIn yritysprofiilista?
LinkedInin yritysprofiilin toimintaperiaate on sama kuin missä tahansa muussa sosiaalisen median kanavassa. Yrityksen hallinnoimalle sivulle voidaan julkaista päivityksiä ja sisältöä eri muodossaan ja ne näkyvät sivun seuraajille. Varmista siis ensin, että tavoitteesi on selkeä – miksi yritysprofiili otetaan käyttöön ja mitä sillä halutaan saada aikaan? Sitä voidaan hyödyntää
- työnantajamielikuvan rakentamiseen, jolloin yrityksen sivuilla vierailevat potentiaaliset työntekijät saavat ensisilmäyksellä tietoa siitä, millaista työskentely yrityksessä on ja ketä siellä työskentelee.
- myynnin edistämiseen ja markkinoinnin tukemiseen. Myös LinkedInin yrityssivu tarvitsee toimiakseen sopivaa sisältöä. Mikäli sivun tarkoituksena on tukea markkinoinnin kokonaisuutta, varmista, että sisältösi näkyvät myös seuraajien lisäksi uudelle potentaaliselle yleisölle.
- rekrytoinnin tukena. Yritykset voivat luoda kohdennettuja työilmoituksia sopivien osaajien etsimiseen. Nämä avoimet paikat näkyvät LinkedIn-käyttäjille, joiden profiilitiedot vastaavat haussa olevan paikan osaamiskriteereitä. LinkedInissä on myös työnhakua helpottava toiminto, jossa työnhakijat voivat laittaa työhakemuksen oman LinkedIn-profiilitietojen avulla yhtä nappia painamalla.
- LinkedIn-mainonnan tukena. Yritysivu on edellytys mainonnan toteuttamiselle, mutta kampanjoinnin yhteydessä kannattaa varmistaa se, että yrityssivu on aktiivinen eikä viimeisin päivitys toivottele hyvää joulua vuodelta 2018.
LinkedIn yritysprofiilin luominen
Luo ensin henkilökohtainen profiili LinkedIniin. Ilman tätä ei voi yrityssivua luoda vaan toimit sivun ylläpitäjänä oman LinkedIn-profiilin kautta.
- Oikean yläreunan ”Work” valikon takaa löytyy ”LinkedIn Business Services” + Create a LinkedIn Page tai klikkaa suoraan tätä linkkiä kun olet kirjautuneena LinkedIniin.
- Valitse yrityssivun tyyppi: Pieni yritys [alle 200 henkilöä], keskisuuri tai suuri yritys [yli 200 henkilöä], Showcase-sivu [yrityksen palvelua tai tiettyä yksikköä esittelevä sivu, vaatii yrityssivun perustamisen ensin], koulu tai oppilaitos.
Täytä LinkedIn yritysprofiiliin vähintään pakolliset tiedot, jotta saat sivun julkaisuvalmiiksi. Näitä ovat yrityksen nimi, yrityssivun URL, toimiala, yrityksen koko ja yritysmuoto. Tämän lisäksi profiiliin kannattaa täydentää verkkosivuston osoite, yrityksen logo ja soveltuva taustakuva. Kun olet vahvistanut, että sinulla on lupa (olet yrityksen henkilöstöä tai sinut on valtuutettu luomaan yrityssivu) sivun julkaisuun ja pakolliset tiedot ovat valmiina, voit klikata ”create page”.
Täydennä LinkedIn yritysprofiilin tietoja
Pääset muokkaamaan yrityssivun tietoja kohdasta ”edit page”. Päänäkymässä näkyy yrityssivun tietoihin lisätty yrityksen nimi ja tagline 120 merkkiiin tiivistettynä yrityksen missio. Näitä pääset muokkaamaan kohdasta ”Page Info”.
”Buttons” valikon takaa voit muokata sivullasi näkyvää toimintokehoitetta ja linkkiä, johon LinkedIn-käyttäjä siirtyy napin painalluksen jälkeen. Vaihtoehtoina ovat: Ota yhteyttä / Contact us, Learn More / Lue lisää, Register / rekisteröidy, Visit Website / vieraile verkkosivustolla.
About-osioon voit täydentää yrityksen tietoja, jotka näkyvät käyttäjille. Jos sinulla on tarvetta muuttaa pakollisia tietoja, joita lisäsit yrityssivun luomisen yhteydessä, voit muokata niitä kohdasta ”Overview”. Täällä voit täydentää yrityksen tietoja mm. 2000 merkin kuvaustekstillä, yhteystiedoilla (puhelinnumero) sekä yrityksen palvelut / osaamisalat eli specialties. Näitä osaamisalueita voit lisätä yhteensä 20 kappaletta.
Hashtags-osiossa voit määritellä yrityksen näkökulmasta tärkeimmät tunnisteet. Voit seurata millaista keskustelua näiden hashtagien eli aihetunnisteiden ympärillä käydään.
Ylläpitäjän lisääminen
Voit antaa ylläpitäjille erilaisia käyttöoikeuksia. Voit nyt (tilanne 01/2021) lisätä yrityssivulle ylläpitäjän, vaikka lisättävä käyttäjä ei ole sinun LinkedIn-kontakti. Aiemmin tämä toimi silloin kun ylläpitäjät olivat jo verkostoituneita keskenään. Sivustolle voi antaa täydet käyttöoikeudet (Admin, joka voi hallita sivua, julkaista tai lisätä muita käyttäjiä), sponsoidun sisällön ylläpitäjän oikeudet (voi lisätä maksullisesti sisältöjen näkyvyyttä) tai Lead Gen Forms Manageri oikeudet (tämä käyttäjä voi ladata mainonnan kautta tulleet liidit). Linkedin yrityssivun ylläpitäjän voit lisätä sivun oikeasta yläreunasta ”Admin tools” -valikon takaa.
LinkedIn yritysprofiilin hinta
Yritysprofiilin käyttöönotto on maksutonta. Yrityssivun ylläpito ja aktiivisuus on tärkeää, mutta sisältöjen näkyvyyden kasvattaminen oikean kohderyhmän keskuudessa LinkedIn-mainonnan avulla toimii kasvun vauhdittajana nopeammin. Silloin maksamme siitä, että potentiaaliselle asiakkaalle suunnattu sisältö näkyy heidän uutisvirrassaan. Näin voimme tavoittaa uusia asiakkaita, joita ei yrityssivun päivityksillä vielä tavoiteta.
LinkedIn yritysprofiili on nyt perustettu, mitäs sitten?
Muista kertoa henkilöstölle uuden yrityssivun julkaisusta. Näin oma henkilöstö voi linkittää sivun omaan profiiliin ja sitä kautta saat sivun ensimmäiset seuraajat. Kannusta ja valmenna myös omaa henkilöstöä aktiivisuuteen ja sisällöntuotantoon.
LinkedIn yrityssivun perustaminen on yksinkertaista, mutta kanavat harvoin toimivat itsestään vain säännöllisen epäsäännöllisellä päivittämisellä. Suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys ovat LinkedIn yrityssivun onnistumisen taustalla. Yrityssivu tukee valittua tavoitetta, brändiä ja haluttua mielikuvaa sekä luo sitoutuneisuutta nykyisten seuraajien keskuudessa. Julkaistavat sisällöt palvelevat, innostavat ja auttavat seuraajia, jolloin yrityssivun tehtävänä on luoda positiivista mielikuvaa yrityksestä.
Kurkkaa tästä blogista, tiedätkö nämä LinkedInin toiminnallisuudet?