Minkälaisia taitoja digitaalisen markkinoinnin osaajalla pitäisi olla?
Minkälaista osaamista digimarkkinoinnin ammattilaisilta vaaditaan? Osallistuin keväällä 2018 pro gradu –tutkielmaan liittyvään haastatteluun. Aihe on ajankohtainen, sillä digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaamisesta ei ole aiempaa tutkimusta juuri tehty. Digimarkkinoinnin ammattilaisen uraa harkitseva voikin löytää tuloksista vinkkiä siihen, mihin suuntaan omaa osaamista kannattaa lähteä kehittämään. Sain mahdollisuuden julkaista tutkielman tuloksia Jyväskylän yliopistosta Informaatioteknologian tiedekunnasta valmistuneen Ruut Kilkin kirjoittamana.
Missä voin opiskella digitaalisen markkinoinnin perusteet?
Helpoiten uusiin asioihin pääsee kiinni koulutuksissa. Verkosta löytyy lukuisia mahdollisuuksia: verkkovideoita, -materiaaleja ja koulutuskokonaisuuksia testeineen, joiden avulla voi opiskella alan osaajaksi maksuttoman materiaalin avulla. Tiedonhakutaidot (= Googlen käyttö :) ovat oiva lisä markkinoinnin toteuttamisessa, koska verkosta on saatavissa paljon kattavasti apua eri muodoissaan: blogit, ohjekeskukset, video-tutoriaalit, ryhmät jne.
Jos mielit opiskelijaksi, tarjolla on maksullisia kokonaisuuksia (Koulutus.fi portaalin listaus >>) sekä esimerkiksi Jyväskylän yliopisto tarjoaa maisteritason opintoja digitaalisesta markkinoinnista.
Käytäntöön pääsee parhaiten kiinni kokeilemalla ja monien alustojen (kuten Facebook -mainotyökalu) käyttöä voi testata ilman, että tarvitsee syöttää luottokorttitietoja tai käynnistää kampanjaa. Listasin tähän alle muutamia sivustoja, joista voi helposti aloittaa digimarkkinoinnin opiskelun.
Google Digital Garage
Google tarjoaa verkossa maksutta kattavan tietopaketin digimarkkinoinnin perusteista. Tämä kokonaisuus sisältää videomateriaalia, tehtäviä mm. hakukonenäkyvyydestä, hakukonemainonnasta, hakukoneoptimoinnista, sosiaalisesta medista, verkkokaupan perustamisesta ja myynnin lisäämisestä. Kokonaisuudessaan 23 eri aihealuetta ja niihin liittyvät oppitunnit, jotka ovat saatavilla suomeksi. Videomateriaalit ovat englanniksi, mutta saatavilla on suomenkielinen tekstitys. Tämä on erinomainen tietopankki digimarkkinoinnin kokonaisuuteen ja perusteisiin.
Siirry tästä Google Digital Garageen >>
Facebook Blueprint
Facebookin verkko-oppimissivusto tarjoaa parhaat käytännöt, case-esimerkkejä, Step-by-Step ohjeistuksia Facebook- ja Instagram-mainonnan toteuttamiseen. Täällä voit käydä läpi mainonnan perusteita, suorittaa sertifiointeja. Jokaisen osa-alueen lopuksi löytyy tehtävät, joista voi kerrata opittuja asioita. Blueprint eLearning tarjoaa koulutusmateriaalia mm. seuraaviin Facebook-mainonnan osa-alueisiin: kuinka aloitat mainonnan, miten luot kohderyhmän, miten kasvatat yrityksen näkyvyyttä Facebookissa, Facebook-mainonta, mainonnan kohdentaminen, eri mainosmuodot ja niiden ominaispiirteet, sekä mainonnan mittaaminen. Facebookista löytyy kattava ohjekeskus, josta voi poimia tietoa eri sivun ylläpitämisestä ja Facebookin eri toiminnallisuuksista.
Sertifiointimahdollisuuksia on 3 ja sertifoinnin voi suorittaa myös verkossa. Nämä kokonaisuudet mittaavat osaamista niin Facebook-sivun ylläpidosta, luomisesta, mainonnan hallinnasta, tehokkaasta toteutuksesta, sekä mainostamisen parhaista käytännöistä ja ehdoista.
Olen opiskellut muutamia Facebookin tarjoamia kokonaisuuksia, mutta monesti Facebookin osalta paras oppi tulee käytännössä tekemällä ja muutoksia seuraamalla. Jos itse työskentelet somen parissa, voi uusimmat muutokset, ajankohtaiset bugit, tulevat trendit saada omaan uutisvirtaan Someduunarit -ryhmästä.
Siirry tästä Facebook Blueprint >>
Jos haluat tehokkaan startin Facebook-mainontaan, löytyy Flumenian toteuttama [maksullinen] Facebook-mainonnan tehovalmennus täältä.
Googlen koulutukset ja sertifioinnit sekä Google Partners**
Google tarjoaa toimistoille ja heidän työntekijöilleen maksutta sertifointikoulutuksia. Google Partners on portaali digimarkkinoinnin parissa toimiville yrityksille: tämän tunnuksen avulla voi varmistaa, että yrityksen henkilöstössä on Googlen sertifioinnin suorittaneita ammattilaisia eli perusasiat ovat keskimääräistä paremmin hallussa.
**Huhtikuussa 2018 Google Partners -sivuston tietoja siirretään Ads Partners-ohjelmavälilehdelle** Sertifioinnit ja kokeet löytyvät jatkossa Adademy for Ads -sivustolta, trendidatan ja tilastotiedot löydät Think with Google -sivustolta.
Sertifiointikokeita voi suorittaa mm. mainonnan perusteista, näyttömainonnasta, videomainonnasta ja mobiilimainonnasta. Itse serfiointikoe on hieman kinkkinen, joten maksuton koulutus ennen koetta antaa hyvän pohjan sen läpäisemiseen. Toimistolle yhteistyö mahdollistaa mm. konsultointia Googlen suunnalta: esimerkiksi apua trendiraporttien ja tilastojen sekä asiakasprojektien kehittämisen näkökulmasta.
Jos haluat opiskella Googlen materiaaleja ja suorittaa sertifionnin, katso täältä Academy for Ads >>
Analytiikan maailmaan pääsee tutustumaan Googlen Analytics Academyn avulla.
HubSpot Academyn koulutukset ja sertifioinnit
Markkinointi on iso kokonaisuus ja sitä voi lähestyä eri näkökulmista. Yksi modernin markkinoinnin suuntauksista on Inbound-markkinointi ja tämän parissa opiskelen uutta joka päivä. Inbound-markkinointiin sekä markkinoinnin automatisointiin on tarjolla monia eri ohjelmistoja (mm. HubSpot, Pardot) sekä monet sähköpostimarkkinointiin tarkoitetut ohjelmistot ovat kehittäneet toiminnallisuuksiaan automaation suuntaan (mm. MailChimp, joka on sopiva ratkaisu pienen yrityksen tarpeisiin).
Jos haluat perehtyä Inbound-markkinoinnin saloihin, voi liikkeelle lähteä HubSpot Academyn tarjoamasta kattavasta kokonaisuudesta. Täällä voi suorittaa HubSpotin sertifiointeja, jotka ovat hyvä lisä omaan CV:hen esimerkiksi B2B-markkinoijan työpaikkaa haettaessa. HubSpot Academysta löydät mm. Inbound-markkinoinnin perusteita, sisältömarkkinoinnin perusteita, myyntiin, bloggaamiseen, sosiaaliseen mediaan ja hakukoneoptimointiin liittyviä maksuttomia koulutuskokonaisuuksia.
Digimarkkoinnin alan tapahtumat
Olen huhuillut 🦉 LinkedInissä eri tapahtumien perään ja mielestäni kotimaisten tapahtumien markkinoinnissa voisi olla kehittämisen paikka. Harmittavan usein kiinnostava tapahtuma huomataan vasta Twitterin välityksellä kun oma verkosto twiittaa paikan päältä. Olisiko siis ideaa perustaa verkkosivusto, jonne voisi lisätä maksuttomasti oman alan tapahtuman ja tämä toimisi tietopankkina tuleville tapahtumille? Toimivatko tämäntyyppiset tapahtumakalenterit enää?
On ollut vaikea löytää sopivia alan tapahtumia ja viime aikoina olen ollut hieman pettynyt osallistuessani tapahtumiin: haluaisin tapahtumasta saada näkemyksiä markkinoinnin suunnasta, tuloksien kautta case-esimerkkejä ja innostavia ideoita. Monet puheenvuorot ovat jäänet turhan yleiselle tasolle (markkinointi on mitattavaa ja tarvitsee budjetin) kun ylenmääräisen hypetyksen ja kanavapaljouden parissa pohtivat tarvitsevat konkreettisia, tuloksiin perustuvia näkemyksiä ja perusteluita toteutuksille (Klikkausmäärän luku tai ”saimme ihan kivasti myyntiä” ei mielestäni riitä). Parhaimmat tapahtumakokemukseni olen saanut Digital Marketing Festival – tapahtumista. Edellisen tapahtuman terveisiä voit lukea tästä.
Maksuttomia tapahtumia ovat mm. CMADFI (Järjestetään joka vuoden tammikuussa, mutta tallenteita saatavilla verkosta. Vuoden 2019 CMADFI -risteilyn ilmoittautuminen aukeaa pian), Markkinointikollektiivin tapahtumat (FB-sivu), Ping Helsingin tapahtumat (maksuttomat & maksulliset, FB-sivu), Digitalist Network (FB-sivu). Koulutuksia järjestetään paikallisesti erilaisten hankkeiden toimesta, Keski-Suomessa esim. Digijohtajaksi!- ja Digipolku-hankkeet ovat tarjonneet koulutusta digimarkkinoinnin eri osa-alueista.
Digimarkkinoinnin sanasto
Viliseekö silmiesi edessä kirjainyhdistelmät CPC, CPM, CPA eikä ole hajuakaan siitä mitä ne tarkoittavat? Digimarkkinointi sisältää todella laajasti eri termejä, lyhenteitä ja suomennoksia, joista markkinoinnin asiantuntijat yrittävät pysyä kärryillä. Nämä samat termit näkyvät myös toimistojen tarjouksissa ja markkinoinnin suunnitelmissa, joten on myös ensisijaisen tärkeä ymmärtää mitä on ostamassa. Neljään osaan jaettu digimarkkinoinnin sanasto on koottu yleisimmin kysytyistä termeistä ja omaan kokemukseeni perustuen digimarkkinoinnin ja -myynnin sanastosta.
Tunnetko nämä digimarkkinoinnin termit? | Digimarkkinoinnin sanasto osa 1/4
Omat suosikkini meiltä ja maailmalta
Tässä vielä listattuna omat suosikkini, joita olen seurannut säännöllisesti pidemmän aikaan. Heidän sosiaalisen median kanavista bongaan viimeisimmät vinkit ja blogeista kattavat sisällöt aiheeseen liittyen.
Jos haluat tietää missä mennään Facebookissa ja miten viimeisimmät algoritmi-muutokset vaikuttavat uutisvirtaan, laita seurantaa Mari Smith. Paljon live-lähetyksiä ja postauksia Facebookin muutoksista. FB-sivu: https://www.facebook.com/marismith & kotisivut: https://www.marismith.com.
Jos olet kiinnostunut Facebook-mainonnasta ja erityisesti mainonnan edistyneemmistä ominaisuuksista, tarjoaa Jon Loomer erinomaisia blogitekstejä aiheeseen liittyen > https://www.jonloomer.com/
Jos työhösi kuuluu digimarkkinoinnin mittaaminen, analytiikka ja Google Tag Manager on sinulle tuttu juttu, katso mitä aiheesta kertoo Simo Ahava: https://www.simoahava.com/.
Analytiikan maailmaan pääsee tutustumaan Googlen omien materiaalien avulla. Katso Analytics Academy.
Ja yksi lemppari on Larry Kim ja hänen vinkit markkinointiin.
Tilaa maksuton digimarkkinoinnin työkirja, joka pitää sisällään tukikysymyksiä, eri näkökulmia ja lähestymistapoja asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja kilpailu- ja markkinatilanteen analysointiin sekä välitehtäviä suunnittelutyön tueksi. Mikä ihmeen työkirja?